|
Inn-Trøndelag kommunehelsesamarbeid. Kommunene Steinkjer, Snåsa, Verran og Inderøy. |
|
|
Temainndelt sjekkliste ved statuskartlegging av skole iht. forskrift om miljørettet helsevern i: Sjekkliste for Rektor |
Skole: |
Tilsynsmyndigheten gjør oppmerksom på at denne sjekklista ikke er utfyllende i forhold til forskriftens krav som er beskrevet i veilederen, og at det kan bli gitt avvik på forhold som ikke er beskrevet i punktene nedenfor. For detaljene må hovedteksten under de ulike § i veilederen leses, men hovedkrav er dekket.
E – punkter som virksomhetseier (kommune eller styre) er ansvarlig for |
L – punkter som rektor/styrer er ansvarlig for |
B – punkter som bygningseier er ansvarlig for |
Punkter som gjelder flere aktører |
JA-svar skal kunne dokumenteres med henvisning til elektronisk dokument eller papirutgave. NEI-svar skal kommenteres og begrunnes. Alle spørsmål må besvares.
KODE |
GODKJENNING IHT. FORSKRIFT |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
1 |
Foreligger det godkjenning etter forskriften? |
§ 6, |
|
|
KODE |
ANSVAR OG ROLLER |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 1 |
Er ansvar og roller avklart eksternt og internt på skolen med hensyn til sikkerhet og helsemessig beredskap? |
§ 14 |
|
|
L 2 |
Er det nedsatt egen beredskapsgruppe med spesielt ansvar for å utvikle og vedlikeholde skolens beredskapsplan? |
§ 12, § 14 |
|
|
2 |
Er det utpekt brannvernleder for skolens bygninger? |
§ 14 |
|
|
KODE |
INTERNKONTROLL |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
3 |
Foreligger det rutine for oppbevaring av dokumentasjon i form av sjekklister/kontrolldokumenter /kartlegginger/målinger på en slik måte at det er sporbart i ettertid? |
§ 4 |
|
|
L 3 |
Skjer utarbeidelse og regelmessig oppdatering av internkontrollsystemet i samarbeid med eier, ansatte og foresatte/foreldre gjennom skolens samarbeidsorganer? |
§ 4 |
|
|
L 4 |
Drives det et kontinuerlig forbedringsarbeid ved skolen? |
§4, § 7 |
|
|
L 5 |
Benyttes dokumentasjon i form av registrerte avvik, skaderegistreringer, gjennomførte vernerunder, ulike kontroller av ute- og inneområdet, ulike kartlegginger etc. i skolens kontinuerlige forbedringsarbeid? |
§ 4, § 7 |
|
|
KODE |
RUTINER / PROSEDYRER |
|
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 6 |
Har skolen skriftlige rutiner for mottak, registrering og håndtering av avvik/klager fra foresatte/elever vedrørende bl.a. sikkerhet, inneklima, psykososialt miljø og l, herunder iverksetting av korrigerende tiltak? |
§ 5 |
|
|
L 7 |
Har skolen skriftlige rutiner for registrering av skader/ulykker/ nestenulykker? |
§ 14 |
|
|
L 8 |
Har skolen skriftlige rutiner for varsling til tilsynsmyndighet om forhold som kan ha negativ innvirkning på elevenes helse (farlige/betenkelige forhold vedrørende bl.a. smitte, sikkerhet, inneklima, psykososialt miljø)? |
§ 5 |
|
|
L 9 |
Har skolen skriftlige rutiner for varsling til foresatte og elever om forhold som kan ha negativ innvirkning på elevenes helse? (smittsomme sykdommer, farlige/betenkelige forhold vedrørende bl.a. smitte, sikkerhet, inneklima, psykososialt miljø)? |
§ 5 |
|
|
L 10 |
Har skolen skriftlige rutiner for bekymringsmeldinger til Barnevernet? |
§ 5 |
|
|
L 11 |
Har skolen skriftlige rutiner for samarbeid med skolehelsetjenesten, PPT og barnevern? |
§ 5, § 12 |
|
|
L 12 |
Har skolen egnede muligheter for bespisning som ivaretar måltidets sosiale funksjon? |
§ 11 |
|
|
L 13 |
Har skolen skriftlige rutiner som sikrer en god organisering rundt måltidet, herunder god nok tid og tilsyn av voksenperson? |
|
|
|
L 14 |
Skjer lagring, tilberedning og servering av mat skjer i samsvar med næringsmiddellovgivningen? |
§ 11 |
|
|
L 15 |
Har skolen rutiner som ivaretar hensynet til matallergi, og andre overfølsomheter for mat? |
§ 11 |
|
|
L 16 |
Legges helsedirektoratets anbefalinger vedrørende mat og måltider til grunn ved matservering og planlegging av et sunt kosthold ved skolen? |
§ 11 |
|
|
L 17 |
Har skolen skriftlige rutiner for det systematiske og kontinuerlige arbeidet for å oppnå et godt psykososialt miljø? |
§ 12 |
|
|
L 18 |
Har skolen metoder og rutiner for avdekking av krenkende adferd og oppfølging av eventuelle hendelser? |
§ 12 |
|
|
L 19 |
Har skolen skriftlige rutiner for samarbeid mellom skolen og foreldrene om det forebyggende og holdningsskapende arbeidet vedrørende psykososiale forhold? |
§ 12 |
|
|
L 20 |
Hvilke holdningsskapende tiltak er på plass for å forebygge krenkende adferd i forbindelse med bruk av skolens dusj- og toalettanlegg? |
§ 12, § 23 |
|
|
L 21 |
Har skolen skriftlige rutiner for regelmessig gjennomgang og oppdatering av beredskapsplanen? |
§ 12, § 14 |
|
|
5 |
Har skolen skriftlige rutiner for hvordan skolen håndterer bortfall av renholdet i perioder med for eksempel sykdom eller streik? |
§ 9, § 13 |
|
|
KODE |
RENHOLD |
|
|
|
24 |
Gjennomføres årlig kontroll av renholdskvalitet? |
§ 13 |
|
|
L 22 |
Kjenner skolens ledelse til om byggeier har rutiner for jevnlig kontroll av renholdet i skolen? |
§ 13 |
|
|
|
|
|
|
|
L 23 |
Kjenner skolens ledelse til om det foreligger dokumentasjon på at renholdspersonalet har nødvendig kunnskap om renholdets betydning for innemiljø og smittespredning? |
§ 13, § 17 |
|
|
6 |
Foreligger rutiner for brannforebyggende aktiviteter, herunder brannøvelser, opplæring av personell, evakuering, branntegning over bygningen(e) og branninstruks? |
§ 14 |
|
|
L 24 |
Har skolen skriftlige rutiner for håndtering av skadedyr? |
§ 14, § 17 |
|
|
L 25 |
Har skolen skriftlige rutiner som sikrer at skolen får innhentet opplysninger om elevens helsetilstand og behov for tilrettelegging (også når elever starter på et seinere tidspunkt enn vanlig)? |
§ 16 |
|
|
7 |
Har skolen skriftlige rutiner for skoleeier/rektor/byggeier for tilrettelegging av skolen i forkant av at det skal starte en elev med funksjonsnedsettelse, eller hvis slike behov skulle oppstå? |
§ 9, § 16 |
|
|
L 26 |
Har skolen skriftlige rutiner for legemiddelhåndtering? |
§ 16 |
|
|
L 27 |
Foreligger det rutine for oppbevaring av konfidensielle personopplysninger? |
§ 16 |
|
|
L 28 |
Har skolen skriftlige rutiner som sikrer at faglige råd vedrørende smittevern fra Helsedirektoratet følges? |
§ 17 |
|
|
L 29 |
Har skolen skriftlige rutiner for varsling av smittevernlegen om utbrudd av smittsomme sykdommer? |
§ 17 |
|
|
L 30 |
Har skolen skriftlige rutiner for varsling/oppfølging/behandling av hodelus? |
§ 17 |
|
|
L 31 |
Har skolen skriftlige rutiner for håndvask, særlig knyttet til måltider? |
§ 17 |
|
|
L 32 |
Har skolen skriftlige rutiner /regler for når elever skal være hjemme fra skolen pga sykdom? |
§ 17 |
|
|
L33 |
Har skolen skriftlige rutiner for melding om svikt ved vannkilden eller kvaliteten på drikkevannet? |
§ 22 |
|
|
L34 |
Har skolen skriftlige rutiner for skolens avfallshåndtering? herunder kildesortering/kompostering /spesialavfall |
§ 24 |
|
|
L 35 |
Har skolen oversikt over hvem som kontaktes dersom det oppstår problemer med avfallshåndteringen? |
§ 24 |
|
|
KODE |
BYGNING |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 36 |
Hvor mange elever og voksne har skolen pr dato? |
§ 9 |
|
|
9 |
Finnes egnet sted hvor en elev som er syk eller i dårlig form kan ligge i fred? |
§ 10 |
|
|
10 |
Ivaretar skolens utforming og innredning forskriftens krav til: ∙ Godt læringsmiljø ∙ Helsefremmende utforming ∙ Kreativ utfoldelse ∙ Gode psykososiale forhold ∙ Sosialt fellesskap ∙ Sikkerhet for barn og voksne ∙ Inneklima (luftkvalitet, støy, lys, stråling etc.) |
§ 9, § 10 |
|
|
11 |
Er avfallsbeholdere plassert slik at brannrisiko reduseres mest mulig? |
§ 14 |
|
|
12 |
Har sanitæranleggene en utforming, kapasitet, ventilasjon og standard som er tilpasset skolens størrelse og elevenes behov (minst 1 toalett pr 20 elever og tilstrekkelig med vasker)? |
§ 23 |
|
|
13 |
Har alle toaletter såpedispenser, tørkemulighet og varmt og kaldt vann? |
§ 23 |
|
|
14 |
Er minst et av toalettene tilgjengelig fra uteområdet? |
§ 23 |
|
|
KODE |
UTEOMRÅDET |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
16 |
Er utearealet tilrettelagt slik at alle elever uavhengig av funksjonsnivå kan benytte det? |
§ 9 |
|
|
17 |
Er uteområdet tilrettelagt som et helsefremmende miljø med tanke på fysisk aktivitet for både småtrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn uavhengig av årstid? |
§ 9, § 10 |
|
|
L 37 |
Kjenner skolens ledelse til om det finnes skriftlige rutiner for renhold, ettersyn og vedlikehold av uteområdet? |
§ 13, § 14 |
|
|
27 |
Gjennomføres årlig kontroll av uteområde og lekeutstyr? |
§ 14 |
|
|
L 38 |
Er skolens ledelse kjent med om byggeier har årlig kontroll med lekeplassutstyr? |
§ 14 |
|
|
L 39 |
Er skolens ledelse kjent med om byggeier har rutiner for å ivareta sikkerhet på skolens uteområde? |
§ 14 |
|
|
15 |
Er uteområdet tilrettelagt for å ivareta behovet for sikkerhet (innbefattet trafikksikkerhet)? |
§ 9 |
|
|
KODE |
BYGNINGSTEKNISKE KONTROLLER AV INNE- OG UTEOMRÅDER (skal dokumenteres) |
|
|
|
KODE |
OPPFØLGING AV KARTLEGGING OG TILSYN |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 40 |
Er eventuelle avvik fra siste tilsyn fra Mattilsynet lukket? |
§ 7 |
|
|
L 41 |
Er eventuelle avvik fra siste tilsyn fra Arbeidstilsynet lukket? |
§ 7 |
|
|
KODE |
KARTLEGGING (skal dokumenteres) |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 42 |
Foreligger oppdatert risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) for skolen og tilhørende lekeområder? |
§7, § 14 |
|
|
L 43 |
Foreligger ROS for følgende områder; skader og ulykker, inneklima, psykososiale forhold, smittefare, næringsmidler? |
§7, § 14 |
|
|
L 44 |
Foreligger oversikt over det psykososiale miljøet ved skolen? |
§ 12 |
|
|
L 45 |
Er det foretatt regelmessige målinger av støybelastningen som elever utsettes for? |
§ 21 |
|
|
KODE |
PLANER (skal dokumenteres) |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 46 |
Foreligger opplæringsplan som dekker internkontroll og sikkerhetskrav relatert til lov og forskrift? |
§ 4 |
|
|
|
|
|
|
|
L 47 |
Foreligger ajourført beredskapsplan, herunder varslingsrutiner, rutiner og utstyr for håndtering av ulykkes- og faresituasjoner som er godt tilpasset skolens behov? |
§ 12, § 14 |
|
|
L 48 |
Foreligger plan for oppfølging av risiko og sårbarhetsanalysen? |
§ 14 |
|
|
L 49 |
Det skal sikres at elevene er tobakksfrie i skoletiden. Hvordan drives det tobakksforebyggende arbeidet og foreligger det dokumentasjon på at skolen er tobakksfri? |
§ 18 |
|
|
KODE |
KOMMUNIKASJON OG KUNNSKAP HOS AKTØRER |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
18 |
Varsles skolens ledelse ved avvik på de tekniske kontrollene? herunder: ∙ el-tilsyn, ∙ branntilsyn, ∙ kontroll av ventilasjonsanlegg ∙ bygningstekniske avvik ∙ interne sikkerhetskontroller vedrørende lekeutstyr og uteområdet |
§ 4 |
|
|
L 50 |
Er skolens ledelse kjent med om byggeier har rutiner for hvordan skolen skal informeres om besøk ved skolen fra byggeier selv og underleverandører? |
§ 7 |
|
|
L 51 |
Bidrar skolen med innspill til vedlikeholdsplanen? |
§ 7, § 9 |
|
|
L 52 |
Foreligger plan for skolens systematiske og kontinuerlige arbeid for å oppnå et godt psykososialt miljø? |
§ 12 |
|
|
L 53 |
Er skolens metoder og rutiner for avdekking av krenkende adferd og oppfølging av eventuelle hendelser kommunisert til elever og ansatte? |
§ 12 |
|
|
L 54 |
Kjenner elever, ansatte og andre som bruker skolen til regler for bruk av innesko og oppbevaring av yttertøy? |
§ 13 |
|
|
L 55 |
Er skolens ledelse kjent med om byggeier har rutiner for å ivareta sikkerhet på skolens inneområde (herunder gymsal, naturfag/biologi/kjemirom og sløydrom)? |
§ 13 |
|
|
25 |
Gjennomføres årlig bygningsteknisk / sikkerhetsmessig kontroll av skolens bygninger og tekniske innretninger? (Herunder sløydmaskiner, gymsal, naturfag/biologi/kjemi) |
§ 14 |
|
|
L 56 |
Kjenner skolens ledelse til om det foretas årlig vedlikehold av ventilasjonsanleggene i skolen? |
§ 19 |
|
|
L 57 |
Kjenner skolens ledelse til om det finnes skriftlige rutiner for vedlikehold av øvrige tekniske anlegg? |
§ 19, § 20 |
|
|
26 |
Gjennomføres årlig kontroll av elektriske installasjoner i skolens bygninger? |
§ 14 |
|
|
L 58 |
Er skolen gjort kjent med rutiner for bestilling av skadedyrbekjempelse? Krav om protokoll? |
§ 17 |
|
|
L 59 |
Er skolens ledelse kjent med om ventilasjonsanlegget er dimensjonert for dagens personbelastning i skolen? |
§ 19 |
|
|
L 60 |
Er skolens ledelse kjent med om det ofte er driftsproblemer med ventilasjonsanlegget? |
§ 19 |
|
|
30 |
Gjennomføres årlig kontroll av ventilasjonsanlegg og varmeanlegg? |
§ 19 |
|
|
KODE |
UTVALG OG DELTAKELSE |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 61 |
Hvordan blir elever og foresatte involvert i tilknytning til vernerunder? |
§ 7 |
|
|
L 62 |
Har skolen skolemiljøutvalg? |
§ 12 |
|
|
L 63 |
Foreligger det referat fra skolemiljøutvalget? |
§ 12 |
|
|
L 64 |
Hvordan blir elevene involvert i skolemiljøarbeidet? |
§ 12 |
|
|
L 65 |
Er skolens ledelse / verneombud med på innendørs sikkerhetsbefaringer? |
§ 14 |
|
|
L 66 |
Er skolens ledelse / verneombud med på utendørs sikkerhetsbefaringer? |
§ 14 |
|
|
L 67 |
Er skolens ledelse / verneombud med på sikkerhetsbefaringer vedrørende lekeplassutstyr? |
§ 14 |
|
|
KODE |
OPPLÆRING OG KUNNSKAP |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 68 |
Har skolen skriftlige rutiner for sikkerhet på tur? |
§ 14 |
|
|
L 69 |
Er skolens rutiner for sikkerhet på tur kjent for alle ansatte, foreldre/foresatte og elever? |
§ 14 |
|
|
L 70 |
Har alle ansatte ved skolen oppdatert kunnskap om gjeldende regelverk for sikring av barn under transport, enten det benyttes bil, buss, sykkel eller gange? |
§ 14 |
|
|
L 71 |
Har alle som arbeider med maskinelt utstyr i undervisningen en tilstrekkelig sikkerhetsopplæring (kunst og håndverk, sløyd)? |
§ 14 |
|
|
L 72 |
Er rutiner for legemiddelhåndtering gjort kjent for alle ansatte og foreldre/foresatte? |
§ 16 |
|
|
L 73 |
Har alt personell som arbeider med et konkret barn fått tilstrekkelig opplæring om barnet, barnets funksjonsnedsettelse og sykdom? |
§ 16 |
|
|
L 74 |
Er skolen kjent med kommunens smittevernplan? |
§ 17 |
|
|
L 75 |
Har byggeier gitt skolen ledelse og ansatte noen form for opplæring i riktig bruk av bygget for å sikre et best mulig inneklima? |
§ 19 |
|
|
KODE |
KJEMISK RISIKO |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 76 |
Har alle som arbeider med risikofylte kjemikalier en tilstrekkelig sikkerhetsopplæring? |
§ 14 |
|
|
L 77 |
Har skolen et oppdatert stoffkartotek som dekker alle kjemiske stoffer som er i bruk, inklusive kjemikalier som renholdere og vaktmester bruker og som oppbevares på skolens område? |
§ 14 |
|
|
KODE |
FØRSTEHJELP |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 78 |
Er det utpekt ansvarlig person til å sikre at førstehjelpsutstyret jevnlig er kontrollert og etterfylt? |
§ 15 |
|
|
L 79 |
Har alle ansatte, inklusive vikarer og praktikanter fått opplæring i førstehjelp som dekker de risikoforhold og situasjoner som skolen kan komme ut for? |
§ 15 |
|
|
L 80 |
Oppdateres førstehjelpskunnskapen jevnlig? |
§ 15 |
|
|
L 81 |
Er plasseringen av førstehjelpsutstyret vurdert med bakgrunn i ROS-analysen? |
§ 15 |
|
|
L 82 |
Er det førstehjelpspakker til å ha med på tur, og ivaretar innholdet de risikoforhold som kan oppleves på turen? |
§ 15 |
|
|
L 83 |
Er plassering og innhold av førstehjelpsutstyret kjent for alle ansatte og elever? |
§ 15 |
|
|
L 84 |
Har minst en ansatt som er med elever på tur til vann/sjø, årlig kompetansebevis for "Livredning for personale i skole og barnehage"? |
§ 15 |
|