|
Inn-Trøndelag kommunehelsesamarbeid. Kommunene Steinkjer, Snåsa, Verran og Inderøy. |
Revidert: Juli 2018 |
|
Temainndelt sjekkliste ved statuskartlegging av barnehage iht. forskrift om miljørettet helsevern. Sjekkliste for styrer barnehage |
Barnehage: |
Utfylt av: |
Dato: |
Tilsynsmyndigheten gjør oppmerksom på at denne sjekklista ikke er utfyllende i forhold til forskriftens krav som er beskrevet i veilederen, og at det kan bli gitt avvik på forhold som ikke er beskrevet i punktene nedenfor. For detaljene må hovedteksten under de ulike § i veilederen leses, men hovedkrav er dekket.
E – punkter som virksomhetseier (kommune eller styre) er ansvarlig for |
L – punkter som gjelder for styrer |
B – punkter som bygningseier er ansvarlig for |
Punkter som gjelder flere aktører – må besvares |
JA-svar skal kunne dokumenteres med henvisning til elektronisk dokument eller papirutgave. NEI-svar skal kommenteres og begrunnes. Alle spørsmål må besvares.
KODE |
GODKJENNING IHT. FORSKRIFT – MILJØRETTET HELSEVERN |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
1 |
Foreligger det godkjenning etter Forskrift om miljørettet helsevern? |
§ 6, |
|
|
KODE |
ANSVAR OG ROLLER |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 1 |
Er ansvar og roller avklart eksternt og internt i barnehagen med hensyn til sikkerhet og helsemessig beredskap? (forebygge ulykker!)
|
§ 14 |
|
|
L 2 |
Er det nedsatt egen beredskapsgruppe med spesielt ansvar for å utvikle og vedlikeholde barnehagens beredskapsplan? (Rutiner for forvaltning, drift og vedlikehold!)
|
§ 12, § 14 |
|
|
2 |
Er det utpekt brannvernleder for barnehagens bygninger?
|
§ 14 |
|
|
KODE |
INTERNKONTROLL |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
3 |
Foreligger det rutine for oppbevaring av dokumentasjon i form av sjekklister/kontrolldokumenter /kartlegginger/målinger på en slik måte at det er sporbart i ettertid? (IK-forskriften § 5!)
|
§ 4 |
|
|
L 3 |
Skjer utarbeidelse og regelmessig oppdatering av internkontrollsystemet i samarbeid med eier, ansatte og foresatte/foreldre gjennom barnehagens samarbeidsorganer? (Barnehageeier/kommunen og leder av BH!)
|
§ 4 |
|
|
L 4 |
Drives det et kontinuerlig forbedringsarbeid ved barnehagen? (BH skal være helsemessig tilfredsstillende) (ROS analyse!)
|
§4, § 7 |
|
|
L 5 |
Benyttes dokumentasjon i form av registrerte avvik, skaderegistreringer, gjennomførte vernerunder, ulike kontroller av ute- og inneområdet, ulike kartlegginger etc. i barnehagens kontinuerlige forbedringsarbeid?
|
§ 4, § 7 |
|
|
KODE |
RUTINER / PROSEDYRER (Opplysningsplikten og informasjonsplikten!) |
|
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 6 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for mottak, registrering og håndtering av avvik/klager fra foresatte/barn vedrørende bl.a. sikkerhet, inneklima, psykososialt miljø og l, herunder iverksetting av korrigerende tiltak?
|
§ 5 |
|
|
L 7 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for registrering av skader/ulykker/ nestenulykker?
|
§ 14 |
|
|
L 8 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for varsling til tilsynsmyndighet (kommuneoverlegen) om forhold som kan ha negativ innvirkning på barnas helse (farlige/betenkelige forhold vedrørende bl.a. smitte, sikkerhet, inneklima, psykososialt miljø)?
|
§ 5 |
|
|
L 9 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for varsling til foresatte om forhold som kan ha negativ innvirkning på barnas helse (smittsomme sykdommer, farlige/betenkelige forhold vedrørende bl.a. smitte, sikkerhet, inneklima, psykososialt miljø)?
|
§ 5 |
|
|
L 10 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for bekymringsmeldinger til Barnevernet?
|
§ 5 |
|
|
L 11 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for samarbeid med helsesøstertjeneste, PPT og barnevern?
|
§ 5, § 12 |
|
|
L 12 |
Har barnehagen egnede muligheter for bespisning som ivaretar måltidets sosiale funksjon?
|
§ 11 |
|
|
L 13 |
Har barnehagen skriftlige rutiner som sikrer en god organisering rundt måltidet, herunder god nok tid og tilsyn av voksenperson?
|
|
|
|
L 14 |
Skjer lagring, tilberedning og servering av mat skjer i samsvar med næringsmiddellovgivningen?
|
§ 11 |
|
|
L 15 |
Har barnehagen rutiner som ivaretar hensynet til matallergi, og andre overfølsomheter for mat?
|
§ 11 |
|
|
L 16 |
Legges Helsedirektoratets anbefalinger vedrørende mat og måltider til grunn ved matservering og planlegging av et sunt kosthold ved barnehagen?
|
§ 11 |
|
|
L 17 |
Foreligger det en oversikt over det psykososiale miljøet i barnehagen? Har barnehagen skriftlige rutiner/plan for det systematiske og kontinuerlige arbeidet for å oppnå et godt psykososialt miljø? (Skal dokumenteres)
|
§ 12 |
|
|
L 18 |
Har barnehagen metoder og rutiner for avdekking av krenkende adferd og oppfølging av eventuelle hendelser?
|
§ 12 |
|
|
L 19 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for samarbeid mellom barnehage og foreldre om det forebyggende og holdningsskapende arbeidet vedrørende psykososiale forhold?
|
§ 12 |
|
|
L 21 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for regelmessig gjennomgang og oppdatering av beredskapsplanen?
|
§ 12, § 14 |
|
|
4 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for hvordan barnehagen håndterer bortfall av renholdet i perioder ved for eksempel sykdom eller streik?
|
§ 9, § 13 |
|
|
KODE |
RENHOLD |
|
|
|
24 |
Gjennomføres årlig kontroll av renholdskvalitet? |
§ 13 |
|
|
L 22 |
Kjenner barnehagens ledelse til om byggeier har rutiner for jevnlig kontroll av renholdet i barnehagen? |
§ 13 |
|
|
|
|
|
|
|
L 23 |
Kjenner barnehagens ledelse til om det foreligger dokumentasjon på at renholdspersonalet har nødvendig kunnskap om renholdets betydning for innemiljø og smittespredning?
|
§ 13, § 17 |
|
|
5 |
Foreligger rutiner for brannforebyggende aktiviteter, herunder brannøvelser, opplæring av personell, evakuering, branntegning over bygningen(e) og branninstruks?
|
§ 14 |
|
|
L 24 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for håndtering av skadedyr?
|
§ 14, § 17 |
|
|
KODE |
OPPLYSNINGER OM HELSEFORHOLD OG SMITTEVERN |
|
|
|
L 25 |
Har barnehagen skriftlige rutiner som sikrer at barnehagen får innhentet opplysninger om barnas helsetilstand og behov for tilrettelegging (også når barn starter på et seinere tidspunkt enn vanlig)?
|
§ 16 |
|
|
6 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for barnehageeier/styrer/byggeier for tilrettelegging av barnehagen i forkant av at det skal starte et barn med funksjonsnedsettelse, eller hvis slike behov skulle oppstå?
|
§ 9, § 16 |
|
|
L 26 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for legemiddelhåndtering?
|
§ 16 |
|
|
L 27 |
Foreligger det rutine for oppbevaring av konfidensielle personopplysninger?
|
§ 16 |
|
|
L 28 |
Har barnehagen skriftlige rutiner som sikrer at faglige råd vedrørende smittevern fra Helsedirektoratet følges?
|
§ 17 |
|
|
L 29 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for varsling av smittevernlegen om utbrudd av smittsomme sykdommer?
|
§ 17 |
|
|
L 30 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for varsling/oppfølging/behandling av hodelus?
|
§ 17 |
|
|
L 31 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for håndvask, særlig knyttet til måltider?
|
§ 17 |
|
|
L 32 |
Har barnehagen skriftlige rutiner /regler for når elever skal være hjemme fra barnehagen pga sykdom?
|
§ 17 |
|
|
L33 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for melding om svikt ved vannkilden eller kvaliteten på drikkevannet?
|
§ 22 |
|
|
L34 |
Har barnehagen skriftlige rutiner for barnehagens avfallshåndtering? Herunder kildesortering/kompostering /spesialavfall
|
§ 24 |
|
|
L 35 |
Har barnehagen oversikt over hvem som kontaktes dersom det oppstår problemer med avfallshåndteringen?
|
§ 24 |
|
|
KODE |
BYGNING |
Ref. |
Svar |
|
L 36 |
Hvor mange barn og voksne har barnehagen pr dato?
|
§ 9 |
|
|
7 |
Finnes det et egnet sted hvor et barn som er syk eller i dårlig form kan ligge i fred?
|
§ 10 |
|
|
8 |
Ivaretar barnehagens utforming og innredning forskriftens krav til: ∙ Godt læringsmiljø (Barnehageloven!) ∙ Helsefremmende utforming ∙ Kreativ utfoldelse ∙ Gode psykososiale forhold ∙ Sosialt fellesskap ∙ Sikkerhet for barn og voksne ∙ Inneklima (luftkvalitet, støy, lys, stråling etc.) |
§ 9, § 10 |
|
|
9 |
Er avfallsbeholdere plassert slik at brannrisiko reduseres mest mulig?
|
§ 14 |
|
|
10 |
Har sanitæranleggene en utforming, kapasitet, ventilasjon og standard som er tilpasset barnehagens størrelse og barnas behov (minst 1 toalett pr 20 barn og tilstrekkelig med vasker)?
|
§ 23 |
|
|
11 |
Har alle toaletter såpedispenser, tørkemulighet og varmt og kaldt vann?
|
§ 23 |
|
|
12 |
Er minst et av toalettene tilgjengelig fra uteområdet?
|
§ 23 |
|
|
KODE |
UTEOMRÅDET |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
13 |
Er utearealet tilrettelagt slik at alle barn uavhengig av funksjonsnivå kan benytte det?
|
§ 9 |
|
|
14 |
Er uteområdet tilrettelagt som et helsefremmende miljø med tanke på fysisk aktivitet for barn 0-3 år og 4-5 år uavhengig av årstid?
|
§ 9, § 10 |
|
|
L 37 |
Kjenner barnehagens ledelse til om det finnes skriftlige rutiner for renhold, ettersyn og vedlikehold av uteområdet? (F.eks Rengjøring av uteleker)
|
§ 13, § 14 |
|
|
27 |
Gjennomføres årlig kontroll av uteområde og lekeutstyr? (Lekeplasskontrollen!)
|
§ 14 |
|
|
L 38 |
Er barnehagens ledelse kjent med om byggeier har årlig kontroll med lekeplassutstyr?
|
§ 14 |
|
|
L 39 |
Er barnehagens ledelse kjent med om byggeier har rutiner for å ivareta sikkerhet på barnehagens uteområde? (Lekeplasskontrollen, vernerunder?)
|
§ 14 |
|
|
15 |
Er uteområdet tilrettelagt for å ivareta behovet for sikkerhet (innbefattet trafikksikkerhet)?
|
§ 9 |
|
|
KODE |
BYGNINGSTEKNISKE KONTROLLER AV INNE- OG UTEOMRÅDER (skal dokumenteres) |
|
|
|
KODE |
OPPFØLGING AV KARTLEGGING OG TILSYN |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 40 |
Er eventuelle avvik fra siste tilsyn fra Mattilsynet lukket? (Har Mattilsynet vært her?)
|
§ 7 |
|
|
L 41 |
Er eventuelle avvik fra siste tilsyn fra Arbeidstilsynet lukket? (Har arbeidstilsynet vært her?)
|
§ 7 |
|
|
KODE |
KARTLEGGING (skal dokumenteres) |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 42 |
Foreligger oppdatert risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) for barnehagen og tilhørende lekeområder i barnehagens beredskapsplan?
|
§7, § 14 |
|
|
L 43 |
Foreligger ROS – analyse for følgende områder; skader og ulykker, inneklima, psykososiale forhold, smittefare, næringsmidler?
|
§7, § 14 |
|
|
L 45 |
Er det foretatt regelmessige målinger av støybelastningen som barna utsettes for?
|
§ 21 |
|
|
KODE |
PLANER (skal dokumenteres) |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 46 |
Foreligger det en opplæringsplan for ansatte (og foreldre/foresatte) som dekker internkontroll og sikkerhetskrav relatert til lov og forskrift?
|
§ 4 |
|
|
L 47 |
Foreligger ajourført beredskapsplan, herunder varslingsrutiner, rutiner og utstyr for håndtering av ulykkes- og faresituasjoner som er godt tilpasset barnehagens behov?
|
§ 12, § 14 |
|
|
L 48 |
Foreligger det plan for oppfølging av risiko og sårbarhetsanalysen? (ROS-analyse?)
|
§ 14 |
|
|
L 49 |
Hvordan drives det tobakksforebyggende arbeidet i barnehagen og foreligger det dokumentasjon på at barnehagen er tobakksfri? (SNUS!)
|
§ 18 |
|
|
KODE |
KOMMUNIKASJON OG KUNNSKAP HOS AKTØRER |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
16 |
Varsles barnehagens ledelse ved avvik på de tekniske kontrollene? herunder: ∙ el-tilsyn ∙ branntilsyn ∙ kontroll av ventilasjonsanlegg ∙ bygningstekniske avvik ∙ interne sikkerhetskontroller vedrørende lekeutstyr og uteområdet |
§ 4 |
|
|
L 50 |
Er barnehagens ledelse kjent med om byggeier har rutiner for hvordan barnehagen skal informeres om besøk ved barnehagen fra byggeier selv og underleverandører?
|
§ 7 |
|
|
L 51 |
Bidrar barnehagen med innspill til vedlikeholdsplanen?
|
§ 7, § 9 |
|
|
L 53 |
Er barnehagens metoder og rutiner for avdekking av krenkende adferd og oppfølging av eventuelle hendelser kommunisert til barn og ansatte?
|
§ 12 |
|
|
L 54 |
Kjenner barn, ansatte og andre som bruker barnehagen til regler for bruk av innesko og oppbevaring av yttertøy?
|
§ 13 |
|
|
L 55 |
Er barnehagens ledelse kjent med om byggeier har rutiner for å ivareta sikkerhet på barnehagens inneområde? (Herunder gymsal)
|
§ 13 |
|
|
25 |
Gjennomføres årlig bygningsteknisk / sikkerhetsmessig kontroll av barnehagens bygninger og tekniske innretninger? (Herunder gymsal)?
|
§ 14 |
|
|
L 56 |
Kjenner barnehagens ledelse til om det foretas årlig vedlikehold av ventilasjonsanleggene i barnehagen?
|
§ 19 |
|
|
L 57 |
Kjenner barnehagens ledelse til om det finnes skriftlige rutiner for vedlikehold av øvrige tekniske anlegg?
|
§ 19, § 20 |
|
|
26 |
Gjennomføres årlig kontroll av elektriske installasjoner i barnehagens bygninger?
|
§ 14 |
|
|
L 58 |
Er barnehagen gjort kjent med rutiner for bestilling av skadedyrbekjempelse? |
§ 17 |
|
|
L 59 |
Er barnehagens ledelse kjent med om ventilasjonsanlegget er dimensjonert for dagens personbelastning i barnehagen?
|
§ 19 |
|
|
L 60 |
Er barnehagens ledelse kjent med om det ofte er driftsproblemer med ventilasjonsanlegget?
|
§ 19 |
|
|
30 |
Gjennomføres årlig kontroll av ventilasjonsanlegg og varmeanlegg?
|
§ 19 |
|
|
KODE |
UTVALG OG DELTAKELSE |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 61 |
Hvordan blir barn og foresatte involvert i tilknytning til vernerunder?
|
§ 7 |
|
|
L 62 |
Er barnehagens ledelse / verneombud med på innendørs sikkerhetsbefaringer?
|
§ 14 |
|
|
L 63 |
Er barnehagens ledelse / verneombud med på utendørs sikkerhetsbefaringer?
|
§ 14 |
|
|
L 64 |
Er barnehagens ledelse / verneombud med på sikkerhetsbefaringer vedrørende lekeplassutstyr?
|
§ 14 |
|
|
KODE |
OPPLÆRING OG KUNNSKAP |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 65 |
Har barnehagens skriftlige rutiner for sikkerhet på tur?
|
§ 14 |
|
|
L 66 |
Er barnehagens rutiner for sikkerhet på tur kjent for alle ansatte, foreldre/foresatte og barn?
|
§ 14 |
|
|
L 67 |
Har alle ansatte ved barnehagen oppdatert kunnskap om gjeldende regelverk for sikring av barn under transport, enten det benyttes bil, buss, sykkel eller gange?
|
§ 14 |
|
|
L 68 |
Er rutiner for legemiddelhåndtering gjort kjent for alle ansatte og foreldre/foresatte?
|
§ 16 |
|
|
L 69 |
Har alt personell som arbeider med et konkret barn fått tilstrekkelig opplæring om barnet, barnets funksjonsnedsettelse og sykdom?
|
§ 16 |
|
|
L 70 |
Er barnehagen kjent med kommunens smittevernplan?
|
§ 17 |
|
|
L 71 |
Har byggeier gitt barnehagens ledelse og ansatte noen form for opplæring i riktig bruk av bygget for å sikre et best mulig inneklima?
|
§ 19 |
|
|
KODE |
KJEMISK RISIKO |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 72 |
Har barnehagen et oppdatert stoffkartotek som dekker alle kjemiske stoffer som er i bruk, inklusive kjemikalier som renholdere og vaktmester bruker og som oppbevares på barnehagens område?
|
§ 14 |
|
|
KODE |
FØRSTEHJELP |
Ref. |
Svar |
Henvisning/kommentar |
L 73 |
Er det utpekt ansvarlig person til å sikre at førstehjelpsutstyret jevnlig er kontrollert og etterfylt?
|
§ 15 |
|
|
L 74 |
Har alle ansatte, inklusive vikarer og praktikanter fått opplæring i førstehjelp som dekker de risikoforhold og situasjoner som barnehagen kan komme ut for?
|
§ 15 |
|
|
L 75 |
Oppdateres førstehjelpskunnskapen jevnlig?
|
§ 15 |
|
|
L 76 |
Er plasseringen av førstehjelpsutstyret vurdert med bakgrunn i ROS-analysen?
|
§ 15 |
|
|
L 77 |
Er det førstehjelpspakker til å ha med på tur, og ivaretar innholdet de risikoforhold som kan oppleves på turen?
|
§ 15 |
|
|
L 78 |
Er plassering og innhold av førstehjelpsutstyret kjent for alle ansatte og barn?
|
§ 15 |
|
|
L 79 |
Har minst en ansatt som er med barn på tur til vann/sjø, årlig kompetansebevis for "Livredning for personale i skole og barnehage"?
|
§ 15 |
|
|