|
Barnehage |
Barneskole |
Ungdomsskole |
Videregående skole |
Bolig og arbeid |
||
Alder |
0-6 |
6-12 |
12-15 |
15+ |
18+ |
||
Overgang |
Samarbeidsmøter for barn med omfattende
Ansvar: Avgiver- barnehage i samarbeid med PPT og ev. oppfølgingsteam og koordinator
|
Ansvar: Avgiverskole i samarbeid med PPT og ev. oppfølgingsteam og koordinator
|
Kommunen skal innen 1. oktober hvert år, på bakgrunn av samtykke fra søkeren melde fra til fylkeskommunen om elever på 10. trinn som har sterkt nedsatt funksjonsevne, og som fullfører grunnskolen det aktuelle skoleåret. Oppl.§ 6-17
I november overføres informasjon fra ungdomsskolen til videregående skole for de som har behov for særskilt tilrettelegging.
Oppfølgingsteamene må 2 år i forveien begynne å planlegge overgang til videregående skole.
|
Utdanningsforløpet (3-5 års rett på utdanning) må sees i sammenheng med overgang til arbeid eller aktivitet, bolig og økonomiske støtteordninger. |
Før fylte 18 år og avslutning av utdanning må spørsmål om bolig og tilskudds-ordninger tas opp. Søknad sendes i god tid.
Det må videre etableres kontakt med NAV for brukere som har rett til økonomisk støtte. |
||
Fasen kan innebære |
Foreldre/foresatte gir samtykke for å overbringe opplysninger fra barnehage til skole
Skolen deltar i oppfølgingsteam-møter det siste året før skolestart
Styrer tar initiativ til et møte med foreldre og rektor for å kvalitetssikre overgangen barnehage – skole. Rektor er ansvarlig for opplæringstilbudet og at dette er på plass 1. skoledag. Herunder viderebringe informasjon til de som skal arbeide videre med barnet |
Foreldre/foresatte gir samtykke for å overbringe opplysninger fra barneskole til ungdomsskole
Ungdomsskolen deltar i oppfølgingsteam-møter det siste året før overgang
Rektor ved barneskole tar initiativ til et møte med foreldre og rektor ved ungdomsskole for å kvalitetssikre overgangen. Rektor er ansvarlig for opplæringstilbudet og at dette er på plass 1. skoledag. Herunder viderebringe informasjon til de som skal arbeide videre med barnet
|
Ved overgang fra ungdomsskole til videregående skole, vil kommunalt skoletilbud og PPT trekke seg ut. Dette medfører endring i ansvarsgruppen, som må planlegges god tid i forveien. Se prosedyre for:
Elever uten oppfølgingsteam, gråsone saker med melding. I disse tilfellene skal det innkalles/gis tilbud om samarbeidsmøte med informasjonsoverføring.
|
I tiden på videregående skole kan det være få kommunale tjenester inne i bildet. Planlegging av bolig og arbeid må sikres ved å ha en kontaktperson eller koordinator i kommunen.
Disse innkalles til møte 2.skoleår:
Videregående skole har egne rutiner for samarbeid med kommunen om elever som avslutter/avbryter sin utdanning. -OT tjenesten -Nav kontakt -Ulike prosjekter med alternativ aktivitet til ordinær skole |
Fra å ha foreldre som sine nærmeste hjelpere, opplever mange å skulle forholde seg til et større hjelpeapparat når de velger å flytte i egen bolig. Overgangen må planlegges både med hensyn til type bolig, tilrettelegging, hjelp og økonomi. |
||
Aktuelle søknader (ikke uttømmende liste) |
- Grunnstønad - Hjelpestønad - Omsorgslønn - Avlastning
|
- Grunnstønad - Hjelpestønad - Omsorgslønn - Avlastning - Støtte- og fritidskontakt
|
- Grunnstønad - Hjelpestønad - Omsorgslønn - Avlastning -støtte- og fritidskontakt |
- Hjelpeverge - Jobb/aktivitet - AAP, uføretrygd, andre stønader/støtte - støtte- og fritidskontakt |
- Bolig - Jobb/aktivitet - Tilskuddsordninger til bolig gjennom Husbanken og NAV -støtte- og fritidskontakt |
Tidlig innsats, plan for overganger mellom grunnskole, videregående skole og jobb, hvor ansvarsgrupper har et særskilt ansvar for å sikre overganger for personer med spesielle behov.
Bolig- og tildelingskontoret: Omsorgsbolig / kommunal bolig
Nav : Nedsatt arbeidsevne, ungdomsteam
Mestring og oppfølging: Jæktsmedgata dagsenter
Barn og familie: Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Dag- og døgn rehabilitering: Støtte- og fritidskontakttjenesten